Twój samochód - to warto wiedzieć

romocji i rabatów. Poszczególne rabaty przygotowywane w sklepach motoryzacyjnych dedykowane są stałym klientom, dokonującym w takich sklepach częstych zakupów. Natomiast promocje dedykowane są także nowym klientom, wystarczy żeby

Twój samochód - to warto wiedzieć

Rabaty obowiązujące w sklepach motoryzacyjnych

Atrakcyjne sklepy motoryzacyjne charakteryzują się tym, że można w nich nie tylko dokonywać udanych zakupów, ale również korzystać z różnych promocji i rabatów. Poszczególne rabaty przygotowywane w sklepach motoryzacyjnych dedykowane są stałym klientom, dokonującym w takich sklepach częstych zakupów. Natomiast promocje dedykowane są także nowym klientom, wystarczy żeby zrobili oni zakupy w odpowiednim momencie, to znaczy wówczas, gdy w sklepie motoryzacyjnym obowiązuje jakaś promocja. W niektórych sklepach motoryzacyjnych można także otrzymywać punkty, które będzie można wymieniać na punkty wykorzystywane podczas robienia zakupów na stacjach paliw. Widać więc, że na pewno warto korzystać z atrakcyjnych i polecanych sklepów motoryzacyjnych.


Opony dzielimy na letnie i zimowe

Przeznaczenie opony

Opony dzielimy na letnie i zimowe, oznaczane często M+S czyli błotno-śniegowe (z ang.: mud & snow). Różnią się one między sobą budową bieżnika i miękkością mieszanki gumowej. Istnieją także opony o pośrednich własciwościach zwane potocznie całorocznymi.
Data produkcji (DOT)

Data produkcji opony składa się z czterech lub trzech cyfr, z których dwie pierwsze oznaczają tydzień roku, a dwie pozostałe rok produkcji. Jest to o tyle istotne, że przeterminowane opony nie powinny być użytkowane ze względu na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego (patrz poniżej punkt nt. trwałości opon).
Oznaczenia dodatkowe

Producenci opon zamieszczają na oponach również informacje dotyczące ich poprawnego zamontowania na feldze. Mimo iż produkcja opon jest w obecnych czasach skomplikowanym ciągiem produkcyjnym, opony nie są pozbawione wad. Opony nie są idealnie wyważone i nie są idealnym okręgiem. Bridgestone używa następujących oznaczeń12:

Żółta kropka na brzegu profilu (według Bridgestona) oznacza miejsce, w którym opona jest najlżejsza. Opona powinna zostać zamontowana w ten sposób, aby najcięższe miejsce felgi (zwykle okolica wentyla) znajdowało się przy żółtej kropce. Umożliwia to minimalizację ilości ciężarków do wyważania koła.
Czerwona kropka na brzegu profilu (według Bridgestona) oznacza miejsce, w którym opona ma największą wysokość profilu.

Różni producenci używają różnych oznaczeń. Kolory użyte przez Bridgestona u innych producentów mogą oznaczać co innego.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna


Bieżnik jest to część opony

Budowa opony
Budowa opony: 1. opasanie, 2. osnowa, 3. drut, 4. obręcz, 5. bieżnik, 6. opona, 7. stopka.

Elementy typowej opony samochodowej10:

Bieżnik

Bieżnik jest to część opony, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią i odpowiada za jej przyczepność do nawierzchni. W zależności od przeznaczenia opony, bieżnik może mieć różny kształt (tzw. rzeźba bieżnika), głębokość i twardość.

Osnowa

Osnowa składa się z wielu warstw kordu, ułożonych pod różnymi kątami w zależności od rodzaju konstrukcji opony. Kord może być wykonany z poliamidu, poliestru, stali, wiskozy i włókna szklanego.

Opasanie

Jest to warstwa (lub częściej warstwy) kordu ułożona obwodowo, wykonana z możliwie jak najbardziej nierozciągliwego materiału. Jej zadaniem jest usztywnienie czoła opony i zapobiegnięcie jego deformacjom pod wpływem działających sił.

Stopka

Stopka (inaczej kołnierz) to część opony stykająca się z obręczą (inaczej zwaną też felgą). Biegnące obwodowo druty wzmacniające utrzymują oponę na feldze, natomiast odpowiednie ukształtowanie stopki zapewnia równe przyleganie opony do obręczy, a w oponach bezdętkowych także uszczelnienie. W niektórych konstrukcjach opon wzmocnienie to wykonuje się z kewlaru.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna