Popsuł ci się samochód?

ematycznie rośnie. Podczas tego typu imprez możemy wymienić się z osobami o podobnych zainteresowaniach nie tylko cenną wiedzą, ale również doświadczeniami. Spotkanie fanów motoryzacji to jednak zazwyczaj nie cel sam w sobie. Bard

Popsuł ci się samochód?

Szlachetne idee łączące fanów motoryzacji

Z roku na rok liczba osób uczestniczących w spotkaniach takich, jak zloty fanów starych samochodów, motocykli czy ogólnie motoryzacji, systematycznie rośnie. Podczas tego typu imprez możemy wymienić się z osobami o podobnych zainteresowaniach nie tylko cenną wiedzą, ale również doświadczeniami. Spotkanie fanów motoryzacji to jednak zazwyczaj nie cel sam w sobie. Bardzo często tego rodzaju spotkaniom towarzyszą różne akcje charytatywne, mające na celu na przykład zbiórkę pieniędzy dla ciężko chorych dzieci. Już niewielki datek od każdego uczestnika zlotu sprawia, że fani motoryzacji naprawdę są w stanie uratować czyjeś życie. Nic więc dziwnego, że uczestnicy spotkań motoryzacyjnych bardzo chętnie uczestniczą we wszelkich zbiórkach towarzyszących zlotom.


Różnice między sprężarkami?

Zasadniczo mamy dwa różne rodzaje sprężarek czyli kompresorów.

Są kompresory tłokowe i sprężarki turbinowe. Te pierwsze czyli tłokowe wykorzystują tłoki, takie jak w silniku spalinowym do sprężania i przetłaczania powietrza. Ten rodzaj również stosuje się w pompach tłokowych.

Drugim rodzajem sprężarek są turbiny. Wykorzystują one coś w rodzaju wiatraka do sprężania powietrza. To rozwiązanie również jest stosowane w pompach cieczy i prawdę mówiąc to właśnie takie rozwiązanie jest w większości.

Sprężarki i pompy tłokowe są w stanie osiągnąć znacznie większe ciśnienia.


R3 ? oznaczenie rzędowego silnika spalinowego

R3 (silnik)
Ten artykuł dotyczy układu silników spalinowych. Zobacz też: inne znaczenia tego słowa.
Blok silnika zbudowanego w układzie R3
Reihenmotor Drei Zylinder.gif

R3 ? oznaczenie rzędowego silnika spalinowego o trzech cylindrach ułożonych w jednym rzędzie. Ponieważ pełny cykl pracy silnika czterosuwowego wynosi 720° - zatem w takim silniku kąt obrotu wału korbowego ustawiony jest jako 240° ? sąsiednie czopy na wale korbowym są przesunięte w stosunku do osi wału o ten kąt tak, by fazy pracy poszczególnych cylindrów były przesunięte w czasie o tyle, aby suw pracy był w równych odstępach czasu. Tak ustawiony kąt pozwala zminimalizować drgania silnika1. Dla lepszego wyrównoważenia często stosuje się wałki wyrównoważające. Kolejność zapłonu dla silnika czterosuwowego to 1-2-3 lub 1-3-22. W przypadku silnika dwusuwowego (gdzie pełen cykl pracy wynosi 360° - czopy korbowe są przesunięte względem siebie o kąt 120°. Z uwagi na dobre wyrównoważenie takiego silnika przez wiele lat układ R3 był stosowany zasadniczo tylko dla dwusuwów. Coraz częstsze od lat 70. XX wieku stosowanie przeniesienia napędu samochodów osobowych na przednią oś praktycznie wymusiło poprzeczne ustawienie silnika - i aby zmniejszyć jego długość zastosowano układ R3.
Samochody z silnikami w układzie R3

Jednym z najmniejszych seryjnie produkowanym silnikiem w tym układzie jest Suzuki F5A o pojemności 543 cm?, który był używany w Suzuki Alto oraz Suzuki Fronte.

Również Smart Fortwo wyposażony jest w silniki o tym układzie: benzynowe o pojemnościach 600, 700 i 1000 cm? oraz Diesla o pojemności 800 cm?.

Volkswagen AG zainstalował silniki w tym układzie w samochodach Audi A2, Volkswagen Polo, SEAT Ibiza oraz Škoda Fabia. W samochodach użyto wariantów o pojemnościach od 1,2 dm? do 1,4 dm?. Jednostki wyposażone są w cztery zawory na cylinder3.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/R3_(silnik)